Informační služby a podklady
MONITORING TECHNICKÉ LEGISLATIVY
V technické legislativě České republiky i Evropské unie dochází a bude docházet k různě rozsáhlým
legislativním změnám, které ovlivňují plnění stanovených povinností. Jejich vyhlašování probíhá jak na úrovni ČR tak EU. Řada informací není v ČR vůbec zveřejněna.
Pomíjení těchto změn může vést ke sporům s orgány dozoru, se zákazníky nebo ke komplikacím v obchodních vztazích.
Monitoring technické legislativy je
základní „osobní“ informační služba ke sledování těchto změn určená pro
technické manažéry výrobců, dovozců a distributorů, odpovědné za plnění požadavků technických předpisů pro uvádění na trh, dovoz či distribuci výrobků.
Obsahem služby je průběžné sledování změn ve vymezených sektorech technické legislativy stanovující technické požadavky na průmyslové výrobky (bezpečnost výrobků, prokazování shody, prohlášení o shodě, označení shody CE, certifikace, apod.).
Upozornit na tyto změny,
předávat k nim související
informace a aktualizovat pracovní podklady pro technické manažéry.
Pokryty jsou hlavní sektory
průmyslových výrobků jako jsou elektrická zařízení, rádiová a telekomunikační zařízení, strojní zařízení, tlaková zařízení, stavební výrobky a další, a budoucí legislativní úpravy (
více).
Cílem služby je informační podpora odpovědných technických manažérů. Se záměrem
odstranit běžnou rutinu při sledování informačních zdrojů a třídění vyhlášených informací nebo pátraní po nich. Při úspoře času zachovat průběžnou informovanost o aktuálním vývoji.
PROČ TUTO SLUŽBU POUŽÍVAT
Je nutné vydávat peníze za podobné informace? Důvodů se najde několik.
Ulehčení práce odpovědných pracovníků,
trvalé probíhající změny v různém rozsahu a také
jsme součástí právního prostředí EU, takže se nelze omezovat jen na české zdroje.
Sledování změn je nutné zejména pro
výrobce a pro
dovozce ze zemí mimo EU, kteří nesou plnou odpovědnost. Pomíjet by je neměl ani
dovozce z jiného státu EU, který dodává výrobky na národní (tedy specifický) trh.
Služba je určena pro každého, kdo nechce získávat informace nahodile. Ostatně,
i když k žádné změně nedojde, je to také pozitivní informace („nemusí se nic řešit“).
- V čem má tato služba pomoci odpovědným pracovníkům
Cílem služby je informační podpora odpovědných technických manažérů se záměrem
+ | odstranit běžnou rutinu při sledování informačních zdrojů
|
+ | vytřídit informace týkající se problematiky od ostatních údajů
|
+ | dodat nebo zpřístupnit vyhlášené dokumenty
|
+ | omezit pátraní po informacích a dokumentech
|
+ | udržovat podklady pro práci technického manažéra aktuální
|
Jedná se tedy o úsporu času i nákladů, s vědomím, že nebylo nic přehlédnuto a být informován o aktuálním vývoji, s cílem
+ | předcházet problémům s dozorem a zákazníky pokud nejsou požadavky splněny vůbec (nové požadavky) a nebo je jejich dříve provedené splnění díky změnám neplatné
|
+ | znalost aktuálního vývoje jako výhoda v obchodních vztazích (tzv. „být v obraze“)
|
+ | vztah k dodavatelům vyžaduje znát platné i budoucí požadavky kvůli smluvním podmínkám („co požadovat“) a to zejména u dovozců ze zahraniční, při dovozu ze států mimo EU to platí dvojnásob
|
- Trvale probíhající změny technické legislativy
— | technickému pokroku budou přizpůsobovány stávající předpisy (tedy měněny)
|
— | budou regulovány nové skupiny výrobků (vydávány nové sektorové předpisy)
|
— | budou stanovovány nové požadavky na existující výrobky (více předpisů pro jeden výrobek)
|
důsledkem toho pak dochází k vyhlášení zcela nového předpisu, změně stávajícího předpisu nebo jeho zrušení a nahrazení jiným, vstupu v účinnost předpisu a nebo jen některých jeho částí, vymezení přechodného období (kdy lze postupovat postaru a pak už jen po novu) atd.
Četnější jsou pak změny a novinky, které se týkají takříkajíc běžného každodenního plnění existujících předpisů a ke kterým dochází průběžně, např. zejména
— | vyhlašování či rušení harmonizovaných a obdobných norem a norem k zajištění obecné bezpečnosti výrobků (jejichž splnění je předpokladem shody s předpisem)
|
— | změny v oblasti autorizovaných a notifikovaných osob určených ke zkoušení výrobků
|
— | zveřejnění stanovisek orgánů k plnění předpisů (např. Doporučení a Stanoviska vydávaná Komisí ES), informací k jejich aplikaci vypracované těmito orgány (např. příručky pro zavádění směrnic), různá vyjádření, apod.
|
- Jsme součástí právního prostředí Evropské unie
Většina předpisů vzniká na základě legislativy Evropské unie. K vyhlašování změn dochází jak na úrovni ČR tak i na úrovni EU. Řada informací však není v ČR vůbec vyhlášena. Zejména sledování Úředního věstníku EU má vícerý význam
+ | vědět vůbec o existenci předpisu, tzv. přímo působící předpisy EU se nepřejímají a platí i bez vyhlášení ve Sbírce zákonů ČR, tudíž bez sledování ÚV EU se o nich dovíte jen nahodile
|
+ | získání informací o budoucích požadavcích, mít k dispozici harmonizované předpisy EU, které se musí převzít do české legislativy znamená s předstihem se seznámit s požadavky, které budou platit v budoucnu (od účinnosti přejímajících českých předpisů)
|
+ | některé dokumenty nejsou v ČR zveřejňovány, např. Rozhodnutí a Stanoviska orgánů EU apod. a jsou dostupná jen v informačních zdrojích spravovaných orgány EU
|
[Nahoru] [Úvod]
Připomínky týkající se věcného obsahu, provozu a zobrazení stránek zasílejte
na kontaktní e-mailovou adresu.
Obsah WWW stránek, příručka, ukázky z příručky: © CCZ DATA servis.